יהדות אירלנד

ינואר 13, 2019

יהדות אירלנד – הסיפור המרתק מן העבר ועד היום

ההיסטוריה הקצרה של יהדות אירלנד

יהודים באירלנד מאז ומתמיד היו במיעוט. כ2500 יהודים, אחוז מועט מהאוכלוסייה באירלנד. האירים לא היו אנטישמיים בגלוי, אבל גם לא ששו לעטוף אל חיקם את היהודים שהיגרו אל אירלנד. אין היסטוריה נרחבת ומרשימה ליהודים באירלנד מפני שרק בשנות השמונים במאה ה19 התחילו להגיע יהודים לאירלנד. אף שנראה כי יש עדויות קודמות ליהודים, היהודים מעולם לא הרגישו חלק מהקהילה האירית.

טיול לאירלנד

אם בחרתם לטייל באירלנד, כדאי שתכירו את ההיסטוריה של יהדות אירלנד כי הסיפור המרתק ישלים לכם את הפרטים המלאים של התמונה הציורית של אירלנד. לא תמיד היו זמנים יפים, אבל תמיד הרגישו היהודים חלק המיעוט בין כל האירים. לימים, התמנו מספר יהודים לתפקידי מפתח שונים באירלנד, ומאז ומתמיד יהדות אירלנד טמנה בחובה אתגר של ממש עבור היהודים שבחרו להתביית בה.

הצלחתם של היהודים והאנטישמיות נגדם

היהודים לא בהכרח התקבלו באהדה, אך מצד שני כן הצליחו לפתוח בית כנסת בדבלין עיר הבירה של אירלנד. החל מ1880 חלה נהירת יהודים לאירלנד אותם היהודים שניצלו מהפוגרום של לימריק ונזקקו למקום חדש לגור בו. הסיפור מתחיל מ1878. היהודים עסקו שם במסחר, התחדשו בבית כנסת ובבית קברות ליהודים. ב1884 אחרי חג הפסחא התחילו להחצין את האנטישמיות כלפי היהודים. היכו יהודייה והרסו את הבית שלה. ב1904 טען כומר שצריך להחרים את כלכלת היהודים המהווים הרס כלכלי ללימריק. קריאתו של הכומר יצרה הדים ופגעה במסחר של היהודים עם האירים המקומיים.

היהודים נשארים בעיר קורק שפתחה את שעריה עבורם

כשהיהודים החליטו לעבור לארצות הברית והגיעו לעיר קורק, התושבים שכנעו אותם להישאר באירלנד בעיר שלהם. יהודים רבים הסכימו לכך, הכנסיות תמכו ביהודים. לא להאמין ואולי זה קצת מפתיע, אבל לימים, ב1977 נבחר ראש עיריית קורק יהודי, והשמחה ליהודים הייתה רבה.

השקט שלפני הסערה

אפשר לומר כי האירים לא מצאו סיבה משכנעת דייה כדי להציק ליהודים, וזאת מהסיבה הפשוטה שהיו מעט יהודים יחסית לאירים, אבל עמוק עמוק אפשר היה להבין, לדעת ולהרגיש את המתיחות בין היהודים לאירים. התייחסו ליהודים לעיתים כנצלנים, כסחטנים, וזה העמיד אותם במצב לא נעים.

רבנים יהודיים באירלנד – מטביעים חותם של ממש

ב1915 עד 1936 מונה הרב של אירלנד, יצחק אייזיק הלוי הרצוג. משם הוא המשיך כרב של העיר דבלין ולבסוף כרב הראשי של יהדות אירלנד. הרב יעקב שכטר החליף את הלוי הרצוג, וב1940 התמנה הרב הלל מדליה לרב הראשי של אירלנד. ממינוי הרבנים ניתן להבין כי בכל זאת הטביעו היהודים חותם בעיר היפה ומעוררת ההשראה.

תקופת השואה והיהודים באירלנד

במהלך השואה לא היגרו יהודים רבים לאירלנד. אירלנד לא הייתה בית חם עבורם, לא ערכה קבלת פנים ולא הזמינה אותם להיכנס בשעריה. יהדות אירלנד מנתה כ5000 יהודים בשנות הארבעים, ומאז חלה הידלדלות רצינית של האוכלוסייה היהודית. רובם התרכזו בצפון אירלנד. במלחמת העולם השנייה פגעו הגרמנים בדבלין, בעיר שבו התגוררו יהודים רבים, גם בית הכנסת נפגע, אך הגרמנים טענו כי לא הייתה בכוונתם לפגוע באירלנד הנחשבת מדינה ניטרלית שלא לקחה צד במלחמת העולם, ולכן הם התנצלו בפני האירים.

מוזיאון יהודי ופוליטיקאים מדופלמים

כשתבקרו בדבלין, כדאי שתיכנסו למוזיאון היהודי שמנציח את פועליה של הקהילה היהודית. זכרו כי היהדות התקיימה למרות הכל. אפילו חיים הרצוג, נשיא מדינת ישראל לשעבר, היה בתפקיד הבן של הרב הראשי של אירלנד, וסוף סוף, ליהודים באירלנד היה מותר להתפתח גם בפוליטיקה. שר העבודה היה מכוחותינו. כמו כן, זכה שופט יהודי לכהן בבית המשפט העליון באירלנד.

מראש עיר לשר המשפטים

אירלנד זכתה אף לראש עיר יהודי בדבלין בשנות החמישים והשמונים במאה ה20, וכן, לראש עיר יהודי בקורק. גאווה יהודית בכל זאת התקיימה. היהודים תמיד על המפה. כיום תוכלו למצוא בדמותו של שר ההגנה והמשפטים באירלנד את אלן שאטר, שכבר מ2011 מכהן בתפקידו ומעניק לכל היהודים באירלנד ייצוג וכבוד.

טיול באירלנד – חוויה זוגית, משפחתית או קבוצתית

אירלנד שוקקת נופים מרהיבים ומרחבים ירוקים. זו סיבה מעולה לבקר בה. תוכלו לצאת לטיול מאורגן או באופן עצמאי. גם ירח דבש יכול להיות מעניין מאוד בארץ הרחוקה. גם גיבוש משפחתי באירלנד יאפשר לכם הנאה צרופה עם כל בני המשפחה. טיול מאורגן יאפשר לכם מדריך מנוסה וחוסר התעסקות עם בירוקרטיה. כדאי לבדוק ולגשש הצטרפות לקבוצה על פי גיל או תחומי עניין. תוכלו לצאת גם לבד, לשכור רכב שיחכה לכם בשדה התעופה ולחרוש את האי, את החופים, את הצוקים וההרים כדי למצות כל רגע מהטיול רגע לפני שאתם חוזרים הביתה לשגרת החיים המוכרת.

יהדות אירלנד – להרגיש קרובים לישראל

כשתפגשו ביהודי אירלנד תוכלו להרגיש קרובים לישראל כי אחוות יהודים אפשר למצוא בכל מקום שיש בו מישהו מעמכם שגדל ומתפתח באזור. כיום יש יותר סבלנות ליהודים, והמבקרים באירלנד יכולים ליהנות מסיפורים, ממפגשים מרתקים, מיהודים שיפגשו גם בדרכים. אם אתם רוצים לבקר בין הנופים, ההרים, הצוקים, העמקים, הצמחים, האתרים, הבירות ומופעי התרבות, הזמינו טיסה לאירלנד כמה שיותר מהר. טיסות לאירלנד לרוב לא יהיו ישירות, אבל תוכלו לנחות תוך 7 שעות בנמל התעופה ולהגיע ליעד המבוקש בהתלהבות ובשמחה.

Facebook
Twitter
LinkedIn

פוסט קשור

Blog

אוקטובר 18, 2024

Explore the vibrant world of outdoor adventures in Ireland. This breathtaking country is full of adventure activities. Enjoy exhilarating mountain biking on rugged trails, or relax with serene hikes through stunning landscapes. Feel the rush of cliff jumps along the scenic coastlines. Delve into Ireland's rich natural beauty and its

Blog

אוקטובר 18, 2024

Ireland offers breathtaking views, especially when you drive along its stunning coasts. You'll see the Wild Atlantic Way's rugged cliffs and charming seaside villages. These scenic routes show off Ireland's natural beauty and cultural heritage. They're perfect for anyone seeking adventure or a peaceful getaway. Each drive tells a unique

Blog

אוקטובר 18, 2024

Traveling through Ireland is like opening a treasure chest full of surprises. You get to explore vibrant cities with rich histories and breathtaking landscapes. Choosing the best cities for your adventure is key. In this guide, let's dive into the magic of Dublin, Galway, Cork, and Limerick. Each city has

דילוג לתוכן